Начало » Материали » Студенти |
Материали в раздела: 99 Показани материали: 33-48 |
Страници: « 1 2 3 4 5 6 7 » |
Ние сме придобили понятието на описателната и разчленяващата психология от самата природа на нашите душевни преживявания, от потребността от непредубедено и неизопачено разбиране на душевния ни живот, а също и от връзката на науките за духа помежду им и от функцията на психологията в тяхната среда. Именно затова и свойствата на такава психология трябва да бъдат изведени от същите мотиви, особено от задачата й вътре в споменатата връзка на науките за духа и от обзора на средствата за решаване на тази задача. |
По-нататък под обяснителна психология ще разбираме извеждането на фактите, дадени във вътрешния опит, в умишленото изпитание, в изучаването на другите хора и в историческата действителност, от ограничен брой елементи, добити чрез анализ. Под елемент се разбира всяка съставна част на психологическото основание, служеща за обяснение на душевните явления. По този начин причинната връзка на душевните процеси по принцип:е causa aequat effectum, или закон за асоциацията, е също такъв елемент за изграждането на обяснителната психология, какъвто е и допускането на безсъзнателни представи или използуването им.
Психология |
Прегледи: 1136 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-12
| Коментари (0)
|
Различаването на обяснителната от описателната психология не е ново. В историята на съвременната психология нееднократно са били повтаряни опитите за провеждане на два взаимно допълващи се начина на нейната трактовка. Христиан Волф вижда в отделянето на рационалната психология от емпирическата особена заслуга на своята философия.[3] Според него емпирическата психология е опитна наука, която дава познание за нещата, които се извършват в човешката душа.
Психология |
Прегледи: 965 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-12
| Коментари (0)
|
Задачата на психологическото обосноваване на науките за духа Обяснителната психология, която в наши дни привлича такава голяма част от вниманието и на която се посвещава толкова много време и труд, установява системата от причинна връзка, предявяваща претенция да направи разбираеми всички явления от душевния живот. Тя иска да обясни структурата на душевния свят с неговите съставни части, сили и закони така, както химията или физиката обясняват строежа на телесния свят. ....
Психология |
Прегледи: 1014 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-12
| Коментари (0)
|
Понятието психична функция е познато още от времето на немския психо-физиолог Вилхелм Вундт, в своите анализи той разглежда психичната функция като основа на културното развитие на човека. Но той не обръща внимание на разслояването на това културно развитие.
Психология |
Прегледи: 1276 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-12
| Коментари (0)
|
Психологичния анализ на категорията психологична философия включва три стани на психичния акт:
- познавателна;
- свойствено-качествена;
- субектна;
Психологичните преживявания всъщност са конструктор който обхваща и трите страни на психологичния акт. Като психичен феномен преживяванията са свойство или качество на психичната дейност на човека.
Психология |
Прегледи: 1005 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-12
| Коментари (0)
|
В Психологията е прието вниманието да се дефинира като психичен феномен на съсредоточаване на познавателната дейност към заобикалящите го предмети и явления от природната и обществената действителност. Като психичен феномен вниманието е еднакво присъщо както на човека така и на висшите животни, следователно вниманието има двойнствена природа, то възниква като елементарна психична функция и тук то е общо за човека и животните, но в човека при специфичните условия на неговото психично развитие вниманието придобива формата на висша психична функция.
Психология |
Прегледи: 1425 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-12
| Коментари (0)
|
Познавателната активност на човека и особено на учащите се не е постоянна величина. Взаимодействието на човека с предметите и явленията в действителността е понятие, което се влияе от различните външни и вътрешни фактори. Една от характеристиките на познавателната активност на човека е и в това, че в нейния обсег не може да попадне всичко, и то с еднакъв успех на разбиране, ориентиране, овладяване. Този факт има особено значение за учебната дейност.
Психология |
Прегледи: 1012 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-12
| Коментари (0)
|
Психичната активност на човека към заобикалящата го природа и обществена действителност предполага насочване към значимите за него предмети и явления с оглед на тяхното познаване и овладяване. Такъв именно психичен феномен на насочване на психичната активност на индивида към заобикалящата го действителност в общата психология се означава с понятието интерес.
Психология |
Прегледи: 1244 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-12
| Коментари (0)
|
Проблемът з управлението в обществената дейност и в научното познание се свързват с възникването и утвърждаването на кибернетиката в началото на 50-те години. Както е известно създателят на тази научна дейност е Норберт Винер. В края на 40 –те началото на 50-те години създава таи дейност- кибернетика- наука за управление на висшите животни и човека. Винер заимства за името кибернетика от гръцки киберност-кормило(като държи кормилото- управлява). На тази основа кибернетиката става синоним на управлението в техническата дейност, а след това и в обществената дейност.
Психология |
Прегледи: 1225 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-12
| Коментари (0)
|
Психичната активност на човека се осъществява от психичните процеси, заедно и с усещането, възприятието, представата, мисленето, в психичната активност на човека влиза и въображението. В общата психология въображението се дефинира като психичен процес на отражение на природната и обществена действителност на човека и само на човека посредством психични образи, които възникват в неговото съзнание върху основата на свързването или на съчетанието на наличните сетивни и обобщени образи. Такива психични образи се наричат фантазни образи, а психичната ориентация посредством тези образи е известна фантазна ориентация.
Психология |
Прегледи: 995 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-12
| Коментари (0)
|
В общата психология понятието способност се дефинира като психично качество или свойство на личността, което изразява определена степен на успех в овладяването и осъществяването на определена дейност. Разбирано като степен на успех, понятието способност изразява една от най-деликатните области от психичната активност на човека – неговите възможности да овладява и да осъществява една дейност.
Психология |
Прегледи: 1067 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-12
| Коментари (0)
|
Психичното
развитие на човека включва и два феномена:навици и привички. Те са свързани с
цялостното психично развитие на човека но са обвързани с познавателната дейност
и процеси на човека, а така също и с личностните висши психични функции. В
Психологията навиците се дефинират като автоматизирани действия, това значи че
психичните основи на навиците са действията или съзнателните целенасочени
психични актове. Психологическият анализ показва че навиците са продукт от
процеса на овладяването на предметните действия, затова целият процес на
формиране на навиците трябва да се отнесе към процеса на изграждане на
предметните действия. В сложното поведение на човека има два вида
навици:двигателни и умствени, и двата произлизат от адекватните предметни
действия. Установено е че една група предметни действия в процеса на
обработване се превръща в двигателни навици, а друга се превръща в умствени
навици, и двата вида са автоматизирани предметни действия. Учебната дейност в
крайна сметка включва процесите на формиране на двигателните и умствените
навици.
Психология |
Прегледи: 1054 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-08
| Коментари (0)
|
Понятието човек се отнася преди всичко до биологичните науки и най-вече в антропологията. В тези науки човекът се разглежда като особен биологичен вид със собствена история на възникване, развитие и съществуване. Най-отдалечени от първи прадеди на човешкия род се смята вида автралопитек. Те са няколко последователни поколения автралопитеци, чието съществуване като връх се достига от неандерталския човек, а от него, вече много по-късно, се оформя разумния човек хомосапиенс. Освен в биологичните науки човекът като живо същество е предмет на анализ и в други научни области – социология, психология, литература и т.н.
Психология |
Прегледи: 2289 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-08
| Коментари (0)
|
След построяването на ориентировъчната част на предметните действия управлението на учебната дейност се насочва към изпълнителната и контролираща част на предметните действия необходимото психологично условие за този преход се отнася до 2 неща:
Психология |
Прегледи: 849 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-08
| Коментари (0)
|
В
психологическия анализ на категорията дейност, беше установено, че
многообразието на различните видове дейности възниква от спецификата на техния
предмет. По този именно признак, наречен предмет се е обособила и осъществила и
до ден днешен учебната дейност. Оттук следва, че става дума за обществен тип
дейност, чийто предмет е въвеждане на младите поколения в продуктите на
обществено-историческата дейност чрез разпредметяване и ориентиране. С този си
предмет учебната дейност е специфична в цялото многообразие на дейностите, но
като вид обществена дейност учебната дейност снема в себе си всички
характеристика на тази категория. Особеното е в спецификата на тези
характеристика, за разлика от всички други дейности. Оттук следва, че учебната
дейност е преди всичко предметна дейност.
Психология |
Прегледи: 1168 | предназначение: студенти |
Добавено от: ucoz |
Дата: 2010-10-08
| Коментари (0)
|