Начало » Материали » Студенти » Психология |
Основни понятия на управлението на учебната дейност
18. Основни понятия на управлението на учебната дейност. Проблемът з управлението в обществената дейност и в научното познание се свързват с възникването и утвърждаването на кибернетиката в началото на 50-те години. Както е известно създателят на тази научна дейност е Норберт Винер. В края на 40 –те началото на 50-те години създава таи дейност- кибернетика- наука за управление на висшите животни и човека. Винер заимства за името кибернетика от гръцки киберност-кормило(като държи кормилото- управлява). На тази основа кибернетиката става синоним на управлението в техническата дейност, а след това и в обществената дейност. Особено успешно се развива кибернетиката в обществените науки в това число и в психологията. Основните кибернетични понятия които използва и психологията са управление, система, информация и обратни връзки. Тези понятия в психологията имат ио своята специфика без да се изменя същността им. Установени са две форми на управление: - субект à обект на управление Sà О (технически системи) - субект à субектно управление Sà S (обществени системи-в учебната дейност) В обществената дейност (в частност в учебната) управлението е между обучаващия и обучавания и така управлението предполага най – малко два субекта. Това означава, че управлението над субектите е изцяло психична система – с това понятие се свързва известния в науката системен подход. Главното в този подход е отчитането на факта, че всеки предмет, явление, ситуация има определена структура, в която са включени и функционират точно определени компоненти. Системния подход изследва поведението на системата в единство с поведението на нейните компоненти. Анализът показва, че учебният процес е също определена система. Структурата на тази система се включват точно определени компоненти и това са – обучаващ и обучаван и те са свързани помежду си с определени взаимодействия. Благодарение на учебния процес имаме взаимодействие и управление между обучаващата и обучаваната система. Особеното на тази система е че обучаваната система има тенденция да се превърне в самообучаваща се и взаимодействаща си осъществява на основата на обратните връзки :
Учебен процес
Обучаваща система <--------------> обучавана система
|_________________________________|
| ОВ(обратни връзки) |
Самообучаваща система Учебната дейност е изцяло информационен процес. Самият предмет на обучение се оказва процес на приемане, на преработване и на отдаване на информация. Самият обучаван човек и в частност неговата обучаваща дейност може да бъде разгледана като елементарен кибернетичен модел с определена структура.
Сензорен вход - > aпарат за обработване на информация - > психоломоторен изход
^------------------------------------------|
ОВ(обратна аферентация)
Самото понятие информация в психологията изпъква със своето широко значение. В тесен смисъл на думата информацията има точни количествени измерения, с тази особеност тя функционира само в технически системи, но в обществените системи има значение качествено и семантично. С понятието обратна връзка всъщност се означава последният и завършващ акт на процеса на управлението. Преди кибернетиката не се взимало под внимание ОВ но тя е довела до този последен елемент. ОВ се свързват с функционирането на определено нервно – мозъчен апарат наречен акцептор на действието. То представлява нервно – мозъчен апарат който се формира в процес на овладяването на действието, на речевия акт. С тези си функции акцепторът приема обратната информация и преценява извършеният акт; Всъщност акцепторът на действието е психически образ на този акт който трябва да се осъществи в работния орган. Но за да завърши психичния акт, трябва да постъпи обратна информация в акцептора на действието за да се направи оценка на направеното. До кибернетиката края на психомоторния акт стига сам до работния орган. Но двамата автори П.Х.Анохин и Н.А.Бернщайн откриват мозъчни апарати акцептор на действието, в който постъпва ОВ за оценка на действието. Самото понятие акцептор произлиза от Cat aktseptore – приемам одобрявам. Училищната дейност създава поле за осъществяване на познавателна активност на човека. Учебната дейност изцяло е разчетена на принципа на ОВ. Тези именно основни понятия позволяват да се осъществи психологичния анализ и на управлението на учебната дейност.
| |
Прегледи: 1228
| Тагове: |
Брой коментари: 0 | |