неделя, 28.4.2024
Начало » Материали » Студенти » Психология

Психологическа същност на навиците и привичките. Формиране на навиците в учебната дейност.

Психологическа същност на навиците и привичките. Формиране на навиците в учебната дейност.

 

   Психичното развитие на човека включва и два феномена:навици и привички. Те са свързани с цялостното психично развитие на човека но са обвързани с познавателната дейност и процеси на човека, а така също и с личностните висши психични функции. В Психологията навиците се дефинират като автоматизирани действия, това значи че психичните основи на навиците са действията или съзнателните целенасочени психични актове. Психологическият анализ показва че навиците са продукт от процеса на овладяването на предметните действия, затова целият процес на формиране на навиците трябва да се отнесе към процеса на изграждане на предметните действия. В сложното поведение на човека има два вида навици:двигателни и умствени, и двата произлизат от адекватните предметни действия. Установено е че една група предметни действия в процеса на обработване се превръща в двигателни навици, а друга се превръща в умствени навици, и двата вида са автоматизирани предметни действия. Учебната дейност в крайна сметка включва процесите на формиране на двигателните и умствените навици. Всички действия достигат равнището на навиците защото всички действия подлежат на автоматизация. За Психологията на обучението значение има кои са процесите водещи до автоматизация и появата на навиците. Основата върху която става автоматизирането на действието е неговото обработване при различните типове ориентации. Реалната психична основа върху която става възникването на автоматизирането е изпълнителската и контролиращата част на предметното действие. Най дълбоката същност на обработката на изпълнителската и контролната част на предметното действие е в това че с нейното осъществяване започва процес на постепенно свиване на ориентировъчната основа на предметното действие. С разширяването на обработването на изпълнителската и контролиращата част започва и ограничаването на ориентировъчната основа. Естествената тенденция на обработването на изпълнителската и контролиращата част е постепенно но неотменно ограничаване на ориентировъчната основа на действията, това рефлектира непосредствено върху контролната част от действието, в резултата на обработването на предметните действия контролиращата част постепенно преминава от съзнанието към подсъзнанието. С този процес на постепенно преминаване на контрола от съзнанието към подсъзнанието започва процеса на автоматизация. Но някои навици при определени условия се вписват в потребностите на индивида, тези навици стават втора природа на индивида и се наричат привички.

 

Категория: Психология | Добавено от: ucoz (2010-10-08) | Автор: студенти W
Прегледи: 1012 | Тагове: Психологическа същност на навиците , психология | Рейтинг: 0.0/0
Брой коментари: 0
Само регистрирани потребители могат да публикуват коментари
[ Регистрация | Вход ]